• Recentere Nieuwsitems Reiscommissie vindt u onder Nieuwsberichten

Begunstigd door het mooie zomerweer hebben we weer een goed geslaagde Stokkumse Buurtreis gehad. Dit keer hebben we het uiterste zuiden van Limburg bezocht.

Na een heerlijke koffietafel in Eijsden, hebben we samen met een kundige gids een rondrit door de Belgische en Duitse Grensstreek gemaakt. Het was een prachtige tocht met af en toe een uitstapje en een goede uitleg van onze gids.

De rondrit hebben we beëindigd met een gezellig samenzijn bij de Wilhelminatoren in Vaals. Hier was er ook gelegenheid om de vernieuwde uitkijktoren te bezoeken, met een Skywalk op 34m hoogte. Op de terugreis hadden we nog een tussenstop, met eigen gebakken cake en koek en een lekker drankje.

Bij terugkomst in Markelo stond bij de Haverkamp alles al weer klaar voor een heerlijk diner ter afsluiting. Al met al weer een prachtige Stokkumse buurtreis, anno 20 september 2016. Deelnemers allen bedankt!!

Stokkumse Reiscommissie

De reiscommissie Stokkum heeft voor dit jaar weer een prachtige en voor iedereen toegankelijke dagtocht georganiseerd waarin we veel zullen horen en zien en weinig hoeven te lopen..

Het programma voor dinsdag 20 september is als volgt :
8.00 uur : Vertrek vanaf café de Haverkamp te Markelo
(bus staat er om 7.45 uur)

Via een mooie route gaan we deze keer Zuid Limburg en een stukje België verkennen. Onze eerste stop is in Tegelen. Hier gezellig koffiedrinken met natuurlijk de Limburgse vlaai. Dan gaan we richting drielandenpunt Vaals. Nadat we deze prachtige omgeving hebben verkend gaan we in Vaals onze altijd gezellige en goed verzorgde koffietafel gebruiken..

Na de lunch gaan we onder leiding van een ervaren gids een heel interessante tour maken door het land van onze Zuiderburen: België. Om ong 16.00 uur zijn we terug in Vaals waar we even gezellig napraten over alles wat we gehoord en gezien hebben.

Om ong.19.30 uur zijn we terug in Markelo waar we door de Haverkamp weer worden verrast met een heerlijk diner.

Voor deze heel interessante en vast ook boeiende Stokkumse reis, hopen we weer voldoende deelnemers te mogen begroeten.

Zoals altijd hebben we ook deze keer weer ons uiterste best gedaan om de prijs voor deze geheel verzorgde dagtocht zo laag mogelijk te houden en ze bedraagt ditmaal € 75,- per persoon (graag bij opgave te voldoen).

Opgave voor deze heel boeiende en prachtige reis graag vòòr dinsdag 13 September a.s. bij één van onderstaande commissieleden.

De Reiscommissie
Hendrik Greven / Jan ten Hove/ Dirk Schreurs/ Wil Pasman

• Stokkumse Buurtreis 2012 was wederom zeer geslaagd

Dinsdag 2 oktober j.l. gingen ze weer met een bijna volle bus op pad voor de Stokkumse Buurtreis. Het eerste programma onderdeel was een bezoek aan de "Grolsch Veste" in Enschede oftewel het FC Twente stadion. Hier was de koffie met gebak weer heerlijk en nadien een geweldige rondleiding. Misschien niet geheel toevallig was dat één van de Gidsen, de Stokkumse Gerrie Pinkert was en samen met een collegaatje wisten zij veel te vertellen van het Twente Stadion. Iedereen was na afloop heel enthousiast over wat ze gehoord en gezien hadden.

Vervolgens ging het richting Lünne in Duitsland. Bij de “Emsländer Landhaus Brauerei” stond ons een goede koffietafel te wachten, met een mooie vertelling over het maken van dit landbier. Na afloop gingen ze weer via een mooie route terug naar Nederland, oftewel naar Singraven bij Denekamp, waar nog nog een pauze gepland was. Heel gezellig om de open haard, werd het al wat later dan gepland om terug te keren naar ons beginpunt nl. “de Haverkamp”.  Daar aangekomen stond alles al gereed voor een prima diner met drankjes. Al met al deze keer ook weer een geslaagd dagje uit met de Stokkumse buurtreis.

(Foto's met dank aan Hendrik Greven)

Onze Stokkumse jubileum (30 jaar) buurtreis is ook deze keer weer heel plezierig verlopen. De heenreis was een zeer interessante toeristische route, met o.a. prachtige uitzichten rond Bad Bentheim en veel informatie over de omgeving van de ervaren OAD chauffeur, Jan Zwiep. Toen we bij Emsflower in Emsbüren aangekomen waren, stond de koffie reeds klaar. Onder leiding van een goede gids kregen we prachtige indrukken van dit mooie bloemen- en plantenoord, evenals de mooie rondwandeling door de tropentuin. Hierna was het alweer de hoogste tijd om te vetrekken naar onze volgende stop bij Café Rastaurant het Sterrenbos in Beuningen, waar we konden genieten van een heerlijke Twentse koffietafel. Vervolgens gingen we weer allen in de bus voor een fantastische route door het land van "Jonge Leu en Oale groond". Mede door de prachtige verhalen vertellende gids en het mooie zomerse weer werd het een unieke middag. Terug bij het Sterrenbos was er nog een leuke quiz met vragen over Jonge Leu en Oale Groond, met als slot de prijsuitreiking door niemand minder dan de bekende Jan Riesewijk (Mans in de serie). Vele Stokkumers moesten nog de groeten hebben van hem. Na deze schitterende dag mochten we bij terugkomst in Markelo, bij Café de Haverkamp, nog genieten van een heel goed verzorgd diner, met aan het eind nog een heerlijk kopje jubileumkoffie (aangeboden door de Haverkamp). Al met al kunnen we ook deze keer weer terugzien op een prachtige jubileum Stokkumse Buurtreis 2011.

Meer foto's klik dan hier....

De Stokkumse Reiskommissie

De jaarlijks buurtreis, georganiseerd door de Reiscommissie, reisde dit jaar af richting het uiterste zuiden van ons land. Lees hier onder het reisverslag van deze prachtige tocht.

Precies zeven uur 's morgens starten we richting Maastricht, met een volle bus met maarliefst 50 personen aanboord. Rond 10 uur werden we verwelkomd op vliegveld Maastricht-Aachen waar de koffie met de heerlijkste Limburgse vlaai al klaar stond.

Na de koffie kregen we een film te zien over het ontstaan van het vliegveld en wat daar allemaal bij komt kijken. Na afloop hiervan kregen we een prachtige rondrit over het vliegveld en onderleiding van een uitstekende gids. Hij kon ons alles vertellen over het wel en wee op het vliegveld en het vliegverkeer er omheen.

Na een uitstekende koffietafel gingen we met de stoomlocomotief. Zittende in een mooie coupé reden we een prachtige route door een fantastisch heuvellandschap. We zijn van Valkenburg naar Kerkrade gereden en ondertussen werd nog bij 5 stations een stop gemaakt. Tijdens deze treinreis hadden we nog het gezelschap van onze weerman van RTV Oost, Ton ten Hove, die een korte vakantie door bracht in het Limburgse land. In Kerkrade wacht ons de bus al weer op en op de terugreis hebben we nog een stop bij een mooi restaurant, alwaar onze fijne OAD chauffeur het terras al had besproken. Een heel goede zet en vooral heel gezellig door het prachtige weer.

Toen we rond 8 uur 's avonds weer bij de Haverkamp aan kwamen konden we daar genieten van een goed en heerlijk diner. Na de maaltijd ging iedereen moe maar zeer voldaan weer naar huis. Over één ding was iedereen het roerend eens; het fantastische mooie nazomerweer, maar ook de goede zorgen van de OAD-chauffeur, hebben bijgedragen tot het bijzonder goed slagen van deze mooie reis naar het Limburgse land.
Bekijk onderstaand nog een korte impressie van deze bijzonder prachtige tocht.

Foto's met dank aan de fotograven H. Greven en J. Beld.

In de aankondiging had de reiscommissie vermeldt dat het een prachtige tocht zou worden en die belofte hebben ze zondermeer ingelost. Het was inderdaad een prachtige reis, waarbij het eerste deel van de ochtend helaas gehuld was in een laaghangend wolken deel, waardoor het mooie uitzicht enigszins werd onttrokken, maar de rest van de dag maakte dit dubbel en dwars weer goed.

Ditmaal moest men al vroeg uit de veren, want om 7 uur vertrok de volle bus richting Sauerland. Na een tussenstop met koffie en wat lekers, waren we om ongeveer 11:00 uur in Attendorn, waar we de Atta-Höhle bezochten. Onderleiding van een gids ging men de Koningin onder de Druipsteengrotten bewonderen. Het was werkelijk een fascinerend schouwspel om de wonderlijkste vormen van Stalactieten, Stalagmieten en Stalagmaten in hun prachtige kleuren te zien, die hier door de eeuwen heen gevormd zijn.

Zeer voldaan en nog vol van de indrukken schoof men daarna aan de reeds klaar staande Bergische Koffietafel. Na de lunch werd de reis voortgezet richting Sorpesee, waar men een boottocht maakte over het stuwmeer. De volgende stop was in "Stockum" (Gemeente Sundern) 2 kilometer verderop. Stockum is zeker een TIP voor een prachtige vakantie, in één van de 4 Hotels van dit toeristische dorp. Halverwege de terugreis was er nog een gezellige tussenstop in een echt "Bauern Café", waarna men rond 8 uur s'avonds weer terug kwam bij de Haverkamp. Hier nuttigde men samen nog een goed verzorgd diner, waarna allen weer voldaan huiswaarts keerden.

Al met al weer een zeer geslaagde Stokkumse buurtreis!!!

(klik op de foto's voor een vergroting, met dank aan H. Greven, meer foto's volgen...)

De Stokkumers waren ook deze keer weer vroeg opgestaan en om 7:00 uur reed de bus dan ook prompt weg naar het hoge Noorden. Allereerst was er natuurlijk een koffiestop bij de museumboerderij de Ar te Westerbork, dit was direct al een geslaagd begin. Naast een heerlijk kopje koffie vertelde de vrouw des huizes prachtige oude verhalen in de antieke omgeving. Helaas dwong het reisschema om verder te gaan, anders had men hier al uren naar kunnen luisteren. De reis werd vervolgd naar Kamp Westerbork, een contrast met het voorgaande, maar zeker zo indrukwekkend. Stil werd  gestaan bij o.a. het herdenkingsmonument en het herdenkingsveld. Daarna werd de reis vervolgd naar de "Vicarie van Midwolda" van Imca Marina. Hier werd eerst een goed verzorgde koffietafel genuttigd, waarna Imca hun meenam naar de prachtig ingerichte trouwkapel. Hier vertelde zij over haar levensverhaal, afgewisseld met enkele bekende liederen en sloot af met een prachtig gedicht. Afsluitend nam zij persoonlijk afscheid van een ieder, waarna de reis weer vervolgd werd naar Appingendam, waar de boot al op hun wachtte.

De rondvaart in de wateren van Appingendam kreeg door het prachtige weer een extra dimensie. Ook de interessante wijze waarop de kapitein wist te vertellen maakte het geheel tot een zeer geslaagde boottocht.

Na de boottocht zou men de tocht vervolgen voor een rondrit in de omgeving, echter de buschauffeur, Hendrik Stegeman, kwam met de melding "de Busse is kapot". De eerste reactie was hij iedereen lachend op zijn hand kreeg, echter het bleek "echt" waar te zijn, toen was het even wat minder. Stokkum, zou Stokkum niet zijn, wanneer men niet zou zoeken naar alternatieven en samen met de busmaatschappij werd er al snel gezorgd voor een eerst vervangend vervoer.

Samen met Jan Winter, een "immigrant uit Twente", heeft men toen de rondrit vervolgd waarbij hij prachtige verhalen en wetenswaardigheden wist te vertellen van deze omgeving, waarbij elke boerderij zijn eigen verhaal had. Om de tijd op te vullen werd er ook nog een bezoek aan zijn bedrijf gebracht en de plaatselijke kroeg bezocht, alvorens er een nieuwe bus was gearriveerd voor de terugreis.

Om klokslag 20:00 uur kon men dan toch nog weer huiswaarts keren, alwaar men om ruim 22:00 uur arriveerde bij de Haverkamp voor een verlate maaltijd, die door de goede zorgen van de Familie Nijland nog prima smaakte. Uiteindelijk ging iedereen na 0:00 uur naar huis, waarna men ondanks alles kon zeggen

"het waren deze keer 2 fantastische dagen".

Klik hier voor een korte fotoreportage...
met dank aan Hendrik Greven en Dineke ten Hove

Afgelopen dinsdag (18 september) was het dan zover. De Stokkumse buurtreis startte om 7 uur bij de Haverkamp. Om op tijd bij de bus te zijn moesten velen vroeg uit de veren. Met 50 deelnemers zat de bus totaal vol. Na de eerste koffiestop, waar zij heel gastvrij werden ontvangen en weer uitgezwaaid waren, ging het door naar de Neeltje Jans bij Haamstede. Doordat men alle files omzeilt had, kwam men precies op tijd aan en kon men gelijk aanschuiven aan de goed verzorgd lunchbuffet. Direct na het eten werden zij opgehaald door de gids voor de rondleiding. Via filmbeelden over de watersnood kwamen vele herinneringen weer boven, maar gelukkig kon men ook laten zien hoe de geweldige waterbouwwerken ons land nu beschermen tegen de hoge zeeën. Net als de heenreis, verliep ook de terugreis voorspoedig en de dag werd afgesloten met een lekker diner bij de Haverkamp, waarna iedereen weer voldaan naar huis ging en terug kon kijken op een zeer geslaagde dag. De Stokkumse reiscommissie hoopt ook volgend jaar weer een interessante dagtocht te kunnen aanbieden.

Klik hier voor een korte foto-impressie.... (met dank aan de maker Johan Beld)

De Stokkumse Reiscommissie had ook dit jaar weer een gezellige en zeker ook een heel interessante dagtocht georganiseerd, waarbij men de Z-W hoek van Friesland heeft bezocht.

Om 7.45 uur vertrok men vanaf Café de Haverkamp te Markelo.

Na een koffiestop halverweg de reis, ging men door naar het mooie Friese plaatsje Hindeloopen, alwaar het Schaatsmuseum werd bezocht. Hier was van alles over schaatsen te zien en natuurlijk ook over de Elfstedentocht. De reis werd vervolgd naar Koudum, waar ze een boottocht maakten over de prachtige Fluessen, met aan boord een goed verzorgde koffietafel. De rondvaart eindigde in Workum, waar nog een bezoek werd gebracht aan de heel bijzondere verzameling van Jopie Huisman. In Jopie’s Huiskamer werd nog even nagepraat, onder het genot van …., en daarna ging men weer richting Markelo, waar deze gezellige dag afgesloten werd met een heerlijk diner bij Café de Haverkamp.

Een aantal foto's van deze reis zijn te zien op deze volgende pagina, met dank aan Jan Reurink.